Met een film over uw bedrijf of uw product op uw website of sociale media krijgt u meer aandacht voor uw bedrijf of product. Maar wat wilt u communiceren en wat zijn de kosten? Wie kunnen dit soort films voor u maken? En bovenal, wat levert het u op? Klanten richten zich tegenwoordig meer en meer op video. Wanneer u op uw website geen video hebt dan telt u al bijna niet meer mee. Momenteel kijkt 90% van de website bezoekers eerst naar een video voordat men gaat lezen. Een video posten op sociale media levert direct aandacht. Ook daar kijken mensen eerst een video voordat ze gaan lezen.
Wat wilt u met een film? Wilt u een grotere naamsbekendheid, uw imago verbeteren, personeel voorlichten, een campagne starten of misschien wel een bepaald product verkopen? De kans is groot dat u wel een idee hebt wat u wilt vertellen in uw film, maar niet weet hoe. Ook moet u bedenken voor wie uw boodschap bestemd is.
Het concept is het achterliggende idee waarmee uw film wordt gerealiseerd. Soms bedenkt het mediabedrijf het concept en soms heeft u zelf al een idee, maar meestal komt u samen tot een passend concept. Het produceren van een video vraagt samenwerking tussen u en het creatieve bedrijf. Het moet natuurlijk wel klikken tussen u en de mensen van dat bedrijf.
Stel uw budget van te voren vast, net zoals uw verwachtingen. Wat krijg ik terug voor mijn budget? Zorg ook dat u een heldere offerte krijgt van het video- of mediabedrijf. Snapt u bepaalde terminologie niet, vraag er om. Laat u zaken uitleggen als portretrechten en bureau-fee. Verdiep u dus in alle aspecten van een videoproductie voordat u uw budget vaststelt.
Zorg dat u een professioneel creatief bedrijf inschakelt, dat u kan helpen bij al uw vragen. Van budgettering tot het regelen van de muziekrechten via Buma/Stemra. U moet zich beseffen dat een professionele film door professionele mensen wordt gemaakt. Dit zijn over het algemeen HBO geschoolde mensen met bijbehorende tarieven.
U bepaalt zelf wat de kosten zullen zijn, maar realiseer dat de kosten hoofdzakelijk in menskracht zitten, De kosten voor apparatuur is de afgelopen jaren enorm gedaald. Een video film moet voorbereid, opgenomen en gemonteerd worden. Een professionele video kost nou eenmaal geld. In ons voorbeeld kunt u zien wat u mag verwachten.
Blijkt dat het resultaat niet is wat u heeft gewenst, ga dan in gesprek met het productiebedrijf. Probeer in overleg te ontdekken waar het in het traject is niet naar wens is gegaan. Waar twee partijen samengewerkt hebben zal de oorzaak nooit bij één partij liggen. Probeer er samen uit te komen en ga niet op uw strepen staan.
HET DOEL
Met een interne bedrijfsfilm communiceert u over het algemeen met de medewerkers van uw bedrijf. U wilt ze informeren, opleiden of misschien motiveren. Een interne film kan meestal alleen bekeken worden door de mensen van uw bedrijf. Wanneer een interne film alleen maar via een afgeschermde manier bekeken kan worden, zijn ook allerlei zaken als bijvoorbeeld gebruiksrecht anders geregeld.
Een externe video heeft natuurlijk een veel grotere impact omdat iedereen deze film kan bekijken. De boodschap zal zich vaak richten op klanten. Een externe film is te zien op uw website, social media of bijvoorbeeld op beurzen en andere evenementen. Een korte externe film kunt u natuurlijk ook meesturen met een nieuwsbrief. Het voordeel van zo’n korte boodschap is ook dat u de kijker vasthoudt tot het eind. Uit onderzoek blijkt dat bij langere films veel kijkers afhaken en dus een deel van uw boodschap missen.
HET CONCEPT
Humor is altijd moeilijk. Als het niet leuk is of niet overkomt dan sla je de plank behoorlijk mis. Je moet ook durven. In dit voorbeeld wordt autoverhuur verheven tot fun. Dit familie bedrijf straalt dynamiek en plezier uit. Tevens is goed op de doelgroep gelet; mannen. Een gewaagd en opvallend concept.
In dit voorbeeld snijdt het mes aan twee kanten. Het Managment Team Noord wordt genoemd ter ondersteuning van de administratie voor het betonbedrijf 'Ad Nooren'. Een concept waarbij twee partijen baat hebben.
Een eenvoudige film. Met alleen muziek en beeld wordt geprobeerd d.m.v. heen en weer lopende mensen een sfeer over te brengen bij de potentiële klant. Of dit voldoende is om een serieus advocatenkantoor te promoten mag u zelf beslissen.
HET BUDGET
Stel uw budget vooraf vast, maar stel ook vast wat u verwacht van uw film. Bijvoorbeeld meer omzet of een grotere naamsbekendheid of meer goodwill. Een goede promo of film lijkt soms niet direct het beoogde resultaat te geven. Vaak heeft het tijd nodig. Gun u zelf ruim de tijd. Verwacht geen 'viral', dat wil iedereen. Viral ontstaat en is bijna niet te produceren. Wanneer u uw video op internet zet duurt het minimaal 3 maanden voordat Google uw film goed heeft geïndexeerd. Het plaatsen van uw film op sociale media werkt veel sneller, maar is ook weer zo verdwenen uit de timeline van de verschillende platvormen als Facebook en LinkedIn.
U betaalt het bedrijf dat u inhuurt oa voor het concept, productie, opnamen, locatie, cast, grime, autocue, montage, vormgeving, mixage, colourcorrection, etc. Houd ook rekening met bijvoorbeeld kosten voor portretrechten van acteurs en muziekrechten. Daarnaast moet u rekening houden met interne kosten, zoals het schrijven van de briefing, de communicatie met het videobedrijf. De kosten worden meestal opgebouwd in drie fases. In de eerste fase wordt het concept omschreven. In de tweede fase wordt de opnamen gerealiseerd en in de derde fase wordt de opnamen gemonteerd en het product afgeleverd en gepubliceerd.
In de offerte worden meestal alle onderdelen benoemd die nodig zijn voor uw film. U treft soms de posten ‘onvoorzien’ en ‘bureaufee’. Onvoorzien is een percentage van het totale budget. Deze post wordt soms meegenomen wanneer er onduidelijke factoren zijn. Zoals het stilleggen van een draaidag ivm slecht weer. De offerte kan opgedeeld zijn in 3 fases, de voorbereiding, de opnamen en de nabewerking. Soms wordt gevraagd om deze onderdelen gefaseerd te betalen. Dat kan voor beide partijen voordelen hebben. Zo kunt u bijvoorbeeld na de eerste fase kiezen om de opnamen door een andere partij te laten doen.
WELK VIDEO BEDRIJF
Een media bedrijf is gespecialiseerd in het overbrengen van uw boodschap. Eerst wordt de inhoud bepaald daarna pas de middelen. Een media bedrijf zal ook het communicate doel scherp in de gaten houden. Bovendien zal er gekeken worden naar het effect van de video. Welke platvormen er gebruikt moeten worden wordt zorgvuldig uitgewerkt. Een media bedrijf zoekt samen met u naar een bijzondere manier om uw verhaal te vertellen. Geen 13 in een dozijn, maar een uniek verhaal wat past bij uw bedrijf.e.
Een reclame bureau of markering communicatie bureau adviseert u bij een marketing of communicatie plan. Zij stippelen vaak een strategie uit en bedenken een plan om uw boodschap onder de aandacht te brengen. Wanneer u bijvoorbeeld ook in print uw boodschap wilt overbrengen dan kan een reclame bureau een campagne bedenken waarbinnen alle media zijn vertegenwoordigt. Een reclame bureau schakelt vervolgens vaak weer een videobedrijf in.
Er zijn veel videobedrijven in Nederland die u kunnen helpen bij het maken van een video voor uw bedrijf. Realiseer dat er videobedrijven zijn die zich vooral op de faciliteiten richten en minder op de inhoud. Hoe vindt u nu het juiste bedrijf. Een bedrijf dat vakkundig en betrouwbaar is. En waar het bovendien prettig mee samenwerken is. Kies in eerst instantie een bedrijf uit uw regio, dat scheelt al in de reiskosten. Misschien kent u andere ondernemers die al een keer een video hebben laten maken. Vraag naar hun bevindingen.
Wanneer u nauwelijks of geen budget heeft, vraag dan uw neefje of hij een video wil maken. Houd er rekening mee dat zijn filmpje ook klanten kan afschrikken of het imago van uw bedrijf kan schaden. Met een niet-professionele film suggereert u een niet-professioneel bedrijf en dat wil toch geen enkele ondernemer. Ondanks dat u misschien denkt: 'het ziet er prachtig uit'. Realiseer dat de boodschap die u neefje overbrengt blijft hangen bij uw klanten en niet de prachtige droneshots.
DE KOSTEN
Soms is het moeilijk om te van te voren in te schatten wat u kunt verwachten en voor welk budget. Hieronder ziet u drie voorbeelden van hetzelfde onderwerp. Het is een kort portret van bibliothecaris Levien van Oorschot werkzaam bij de Nieuwe Bibliotheek van Almere. Alle drie de voorbeelden laten het zelfde verhaal horen. maar ieder op een andere manier.
In alle 3 de voorbeelden zijn ook de kosten voor de voorbereiding meegenomen.
In dit voorbeeld is alleen opnamen gemaakt van het interview. In de montage is gekozen om de fragmenten ‘over zwart’ achter elkaar te zetten. Er was hiervoor een 1 uur opname nodig en 1 uur montage. Ook was er binnen het budget ruimte voor script en productie (interview voorbereiden). De opnamen zijn gedaan door een professionele cameraploeg en regisseur.
Globale prijsindicatie € 800,-
In dit tweede voorbeeld ziet u allerlei extra shots die opgenomen zijn in de bibliotheek van Almere. Er is in totaal 3 uur gedraaid in de bibliotheek inclusief het interview. De opnamen zijn gedaan door een professionele cameraploeg en regisseur. Er is een 3 uur gemonteerd.
Globale prijsindicatie € 2000,-
n dit derde voorbeeld is gekozen voor een klein verhaaltje. Er zijn extra opnamen gemaakt bij Levien thuis. Daarvoor was extra productie- en opnamen tijd nodig. De opnamen zijn gedaan door een professionele cameraploeg en regisseur. Verder is er 4 uur gemonteerd. Er is muziek gebruikt (rechten) en er is grafische vormgeving toegepast. Naast de toevoeging van een voice-over is het geheel geluid nabewerkt en kleur gecorrigeerd.
Globale prijsindicatie € 3000,-